Affiliate marketing har helt sikkert potentialet til at skabe en større omsætning, nå ud til flere potentielle kunder og vækste din virksomhed. Desuden er det en yderst omkostningseffektiv markedsføringsmetode, hvor du udelukkende betaler baseret på performance.
Det er derfor, at flere og flere virksomheder gør brug af denne marketingmetode. Dog er det ikke helt så nemt at gøre brug af affiliate marketing, som nogle måske får det til at lyde. Det er nemlig vigtigt, at du som virksomhed får lavet den rette affiliate strategi.
Heldigvis er der hjælp at hente. Her har vi lavet en liste over nogle gode affiliate strategier, der kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af denne metode.

Hvad er affiliate?
Kort og godt handler affiliate marketing om at samarbejde om markedsføring.
I bund og grund handler det om, at en annoncør eller en virksomhed ønsker at få flere salg, tilmeldinger, besøgende til sin webshop eller hjemmeside. Annoncøren vil gerne betale andre for at promovere deres ydelser eller produkter.
Dette kan gøres med hjælp fra publishers eller affiliate partnere. Det kan være en influencer, en platform eller en anden hjemmeside, der ønsker at reklamere for annoncørens produkter eller ydelser.
Sker der et salg, en tilmelding eller lignende, vil publisheren bliver betalt for dette. Det betyder, at annoncøren ikke skal betale nogle penge, før at der rent faktisk er blevet skabt et resultat. Dette er blandt andet en af grundene til, at affiliate marketing er så populært blandt virksomheder.

Find den rette affiliate strategi for din virksomhed
Med hjælp fra affiliate marketing er det muligt at vækste din virksomhed og øge din omsætning. Men det kræver, at du laver den helt rigtige affiliate strategi for, at du får succes med denne marketingmetode. Det kan være svært for mange virksomheder, hvorfor du her får et par gode råd til at lave den rette affiliate strategi.
Det er især vigtigt, at du tænker over, hvad du gerne vil opnå, hvad det kræver af dig samt, om dit mål er realistisk. Derudover skal du grundigt overveje, hvem du skal arbejde sammen med. Der findes mange dygtige publishers og affiliate partnere, som uden tvivl gør deres arbejde godt. Men det er ikke sikkert, at de alle sammen passer sammen med dit brand.
De valgte publishers skal gerne være relevante for dig og din virksomhed. Dette gør sig gældende uanset, om der er tale om en anden hjemmeside, en influencer på Instagram eller en blog. Det bør være en publisher, der i sidste ende giver værdi til din virksomhed samt dine potentielle kunder.
Det er selvfølgelig tiltalende blot at vælge de allerstørste publishers i Danmark eller i udlandet, hvis de vil samarbejde med din virksomhed. Men hvis de ikke er relevante for dit produkt eller din ydelse, giver det ikke særlig god mening. Rent faktisk kommer det højst sandsynligt ikke til at give din virksomhed mere succes, fordi det slet ikke er den rette målgruppe.
Vælger du derimod publishers, der er relevante og er meget mere din målgruppe, kan det være en rigtig god investering og forretning. Ydermere bør du finde ud af, om det er bedst at gøre brug af flere mindre publishers, eller om du skal vælge få større publishers.