Rigtig mange virksomheder gør i dag brug af affiliate marketing. Affiliate marketing giver nemlig virksomheder mulighed for at markedsføre et produkt eller en ydelse uden at bruge en masse penge eller tid.
Der er ikke en særlig stor risiko ved at benytte sig af affiliate marketing. I stedet tilbyder denne marketingmetode en øget brandbevidsthed, mere trafik og eventuelt en højere indtjening. Dette lyder måske alt for godt til at være sandt.
Men når det kommer til affiliate marketing, så er det rent faktisk sandt. Denne type marketing er utrolig målrettet og effektiv. Virksomheder er i stand til at identificere en målgruppe og potentielle kunder og vælge det perfekte sæt af repræsentanter, der passer til virksomhedens brand.
Før du går i gang med affiliate marketing, bør du først og fremmest vide, hvad det er, og hvordan det fungerer. Derudover skal du vælge et affiliate program Danmark. Er du i tvivl om, hvad du har af muligheder, og hvad du skal vælge, skal du læse med videre her. Vi gennemgår nemlig de mest populære affiliate programmer.

Affiliate Programmer:
- Adservice (Læs mere)
- Partner-Ads (Læs mere)
- Tradetracker (Læs mere)
- Digital Advisor (Læs mere)
- Tradedoubler (Læs mere)
- Google AdSense (Læs mere)
Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er en markedsføringsstrategi, der i dag er utrolig populær hos virksomheder i forskellige brancher. Kort og godt går det ud på, at en virksomhed indgår et samarbejde med en publisher (også kaldt for en affiliate).
Når samarbejdet er indgået, vil den pågældende publisher promovere virksomhedens produkt eller ydelse til sine følgere, fans eller besøgende. Målet er at skabe trafik og konverteringer for virksomheden. Det kan være i form af et salg, en tilmelding, en bestilling af en ydelse eller lignende.
For hvert klik, salg eller tilmelding bliver publisheren betalt. Det vil sige, at du kun har en udgift, hvis der rent faktisk bliver skabt resultater for din virksomhed. Betalingen kan ske i form af en fast pris eller en procentdel af det specifikke salg. Det kommer helt an på aftalen.
Brug for hjælp til at finde de bedste partner programmer? Kontakt mig på simon@simonbent.dk
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim
Hvordan fungerer affiliate marketing?
Hvis du aldrig har arbejdet inden for denne verden, kan affiliate marketing virke vanskeligt og uoverskueligt. Men det behøver det slet ikke at være. Du kan sagtens give dig i kast med dette arbejde selv, hvis du ikke hyrer et bureau.
Affiliate marketing fungerer på den måde, at det er markedsføring, hvor afregningen er baseret på performance. Virksomheder betaler kun publishers, hvis arbejdet resulterer i et salg, et klik, en tilmelding eller en bestilling af en ydelse.
Når der er tale om affiliate marketing, er denne type markedsføring både en fordel for publishers og virksomheder. Publishers kan nemlig få en kommission ved at promovere en virksomheds ydelser eller produkter, mens virksomheder kan sælge flere produkter og ydelser samt nå ud til flere potentielle kunder.

6 populære affiliate programmer i Danmark
Hvis du skal i gang med affiliate marketing, skal du starte med at finde et affiliate program Danmark. Et affiliate program kan også kaldes for et affiliate netværk. Der findes flere populære affiliate programmer i Danmark, så du har masser af valgmuligheder. Herunder kan du få et overblik over nogle af de mest populære netværk:
Adservice
Adservice er et dansk affiliate program med kontor i Århus. Netværket er kampagnebaseret og giver gode muligheder for både annoncører og publishers.
Er du annoncør, kan du forvente at få en dedikeret manager. Desuden vil du få en professionel kampagnestyring samt få del af en masse viden i forbindelse med affiliate marketing.
Desuden får du mulighed for at nå potentielle kunder med hjælp fra relevante publishers via flere forskellige mediekanaler. Det kan være alt lige fra blogs til sociale medier, hjemmesider, nyhedsbreve og meget andet.
Som publisher får du adgang til et stort udvalg af kampagner fra mange velkendte brands og virksomheder. Desuden er der eksklusive kampagner, som du ikke finder andre steder end hos Adservice. Ydermere er du sikret udbetalinger til tiden hver gang samt en platform med mange funktionelle og nyttige værktøjer.
Uanset om du er publisher eller annoncør, kan du hurtigt komme i gang hos Adservice.
Partner-ads
Partner-ads er endnu et affiliate program i Danmark. Dette netværk har kontor i Nærum og kan bruges af både annoncører og publishers. Partner-ads er endnu et populært affiliate netværk, der bruges af mange publishers og annoncører.
Vil du gerne være annoncør hos Partner-ads, er det nemt at komme i gang. Du skal blot tilmelde din virksomhed og oprette et partnerprogram. Herefter skal du indlægge reklamemateriale samt tracking. Når der har været en test, er du allerede i gang.
Netværket hjælper dig med en masse ting såsom at finde de rette publishers. Ydermere får du gode råd, et godt overblik via statistikker og hjælp til løbende at optimere dit program.
Vil du gerne være publisher eller affiliate partner, kan du tilmelde dig på bare to minutter. Efter din tilmelding får du adgang til over 1000 annoncører i 20 forskellige kategorier. Du skal ansøge om at få lov til at promovere en eller flere annoncørers partnerprogrammer. Afregningen kan foregå på flere måder alt efter, hvad annoncøren tilbyder. Via statistikkerne har du altid et overblik over dine partnerprogrammer, din indtægt og så videre. Når du har optjent 100 kroner, bliver beløbet udbetalt til din bankkonto.
TradeTracker
TradeTracker er et hollandsk firma med en international tilstedeværelse. Derfor er dette netværk tilgængelige og relevant for nationale markeder samtidigt med, at det åbner op for potentielle kunder og samarbejdspartnere fra andre lande.
Dette netværk kom til Danmark i 2011 og tilbyder en attraktiv samt brugervenlig platform. Ønsker du at blive annoncør, kan du ansøge om dette direkte på siden. Du har mulighed for at kommunikere direkte med en speciel account manager, og din virksomhed bliver parret med de publishers, der bedst repræsenterer dit brand eller dine produkter.
Du kan ligeledes blive publisher hos TradeTracker. Deres netværk består af førende publishers inden for online annoncering. Samarbejder du med TradeTracker, får du en indsigt, der hjælper dig med at finde på en strategi, der konverterer. Desuden er der en bred vifte af velansete brands i dette netværk. For hver kampagne du er med i, bliver du belønnet.
Digital Advisor
Digital Advisor er blevet opkøbt af svenske Adtraction. Igen kan du både blive annoncør og publisher. Som annoncør får du mulighed for at arbejde med publishere, der udvider din rækkevidde. Netværket hjælper dig med at finde de rette publishere, der kan udvikle din virksomhed.
Takket være det store udvalg af publishere er det nemt at finde det bedste match til dit brand. Endvidere kan du spore, gennemgå og analysere resultaterne i realtid med hjælp fra det brugervenlige system.
Herved kan du se effekten af de forskellige marketingaktiviteter og tage beslutninger ud fra disse data. Er du annoncør, modtager du en månedlige faktura, hvorefter Digital Advisor tager sig af udbetalingerne til dine publishers.
Vil du gerne være publisher, kan du oprette en gratis konto. Efterfølgende kan du blive publisher for førende brands og tjene en kommission. Du vælger selv, hvilke brands du vil arbejde sammen med. Dog skal du ansøge om deres program. Programansøgninger bliver behandlet så hurtigt som muligt.
Bliver din ansøgning godkendt, kan du gå i gang med at linke til annoncørerne fra dine kanaler og platforme. Du modtager en kommission, hvis dine følgere eller besøgende klikker på dine links og konverterer hos selve annoncøren.
Tradedoubler
Tradedoubler er et svensk affiliate program. Dog findes der et kontor i København. I deres netværk er der mange store annoncører, og du kan også blive en del af dem. For at blive en annoncør skal du udfylde en formular, hvorefter der bliver taget kontakt til dig.
Som annoncør bliver du parret med de mest relevante publishers. Du får hjælp til at finde den nye perfekte kunde, mens netværket også tilbyder præstationsbaserede kampagner, der er skræddersyet til dine behov.
Hvis du gerne vil være publisher, skal du udfylde en registreringsformular. Når du har gjort det, får du adgang til kampagner og reklamer fra nogle af de største og mest populære brands i Europa. Efter at du har aktiveret din konto, kan du logge ind og gå i gang med at tjene penge med det samme.
Google AdSense
Det mest kendte netværk er helt klart Google AdSense. Her bliver annoncer oprettet og betalt for af annoncører, der ønsker at promovere deres produkter. Det er dig som annoncør, der bestemmer, hvad der skal stå i annoncerne. Er du publisher, har du mulighed for at tjene penge med hjælp fra Google AdSense. Annoncer bliver matchet med din hjemmeside eller platform ud fra både annoncens indhold og data om de besøgende.
Sådan kommer du i gang med affiliate marketing
Du kan komme i gang med affiliate marketing på flere forskellige måder. Du kan enten vælge at stå for dette arbejde selv, eller du kan hyre et affiliate marketing bureau. Det er helt op til dig og dine kompetencer.
Men inden du tager beslutningen, er det værd at overveje, hvad der er bedst for dig og din virksomhed. Hvis du selv går i gang med affiliate marketing, er det vigtigt, at du ved, hvad du skal gøre, og hvad du ikke skal gøre.
Derfor bør du starte med at finde så meget information om emnet som muligt, hvis du ikke er bekendt med, hvordan affiliate marketing fungerer. Du skal altså være forberedt på, at det kommer til at tage en del tid, hvorfor du skal have villigheden og tiden til at komme i gang med det.
Til gengæld kan du ende med at spare penge i forhold til, hvis du ansætter et bureau til at klare opgaven. Du har nemlig også den mulighed, at du hyrer et affiliate marketing bureau. I dag findes der mange af disse bureauer, der er eksperter inden for netop dette felt.
Med hjælp fra et bureau kan du uden tvivl opnå succes hurtigere, end hvis du selv står for det. Et bureau har en masse viden og erfaring og ved, hvad de skal gøre for at skabe resultater for dig og din virksomhed.
Dog skal du bruge flere penge, da du ikke kun skal betale kommission til dine publishers. Du skal også betale bureauet for deres arbejde.
Før du træffer en beslutning, er det vigtigt, at du nøje overvejer, hvad der vil være mest hensigtsmæssigt. Desuden kan du altid træffe et nyt valg, hvis du finder ud af, at det slet ikke fungerer, at du selv varetager denne opgave.
Du kan også altid finde et nyt bureau eller stoppe med at samarbejde med et bureau, hvis det ikke fungerer for dig. Det er essentielt, at du tænker over dette, så du ender med den helt rigtige løsning. Naturligvis skal du ligeledes huske, at der skal være råd til den beslutning, du tager.
Når først du har taget en beslutning, er det der, at et affiliate program Danmark kommer ind i billedet. Herefter kan du tilmelde dig som annoncør alt efter, hvilket netværk du foretrækker. Det kan ydermere være, at det pågældende affiliate marketing bureau gør brug af et specifikt affiliate netværk, hvis du hyrer et bureau til at hjælpe dig.
Vil du gerne være publisher, skal du ligeledes tænke over, hvilket affiliate netværk du ønsker at være en del af. Det kan for mange være en god idé at tilmelde sig flere affiliate programmer, da der herved er et større udvalg af kampagner og annoncører. Det kan du med fordel undersøge, hvis du overvejer at blive publisher.

Fordele ved at gøre brug af affiliate marketing
Affiliate marketing er en udbredt marketingmetode, der bruges af mange virksomheder. Men hvorfor bruger virksomheder affiliate marketing, og hvorfor bliver der brugt så mange penge på denne marketingstrategi? Nedenfor finder du nogle af fordelene ved at bruge affiliate marketing i din virksomhed.
1. Lave omkostninger ved opstart
Er du tilmeldt et affiliate program, skal du ikke bruge en masse penge på annonceplads eller lignende. Du skal blot tilmelde dig et affiliate program Danmark og derefter finde de rette publishers til at promovere dine produkter og ydelser.
Selvfølgelig kræver det en indsats i starten, hvis du står for det hele selv. Men du skal ikke rigtigt bruge nogle penge. Du skal først bruge penge, når der rent faktisk er blevet skabt et resultat for din virksomhed. Altså er dine omkostninger lave ved opstart, hvilket er en fordel for især mindre eller nye virksomheder. Dette er en af grundene til, at det er blevet så populær en metode til markedsføring.
2. Lave løbende omkostninger
Ikke nok med at du har lave omkostninger ved opstart, er der ydermere lave løbende omkostninger. Du skal på intet tidspunkt bruge særligt mange penge – i hvert fald ikke uden at du kan se, at der sker noget i din virksomhed.
Bliver der genereret en masse salg, tilmeldinger eller lignende, skal du selvfølgelig betale mere, end hvis der ikke rigtigt bliver skabt nogen salg. Men det betyder så også, at du har fået en højere indtjening, så der er råd til at betale dine publishers.
I og med at et affiliate program er et kommissionsbaseret program, skal du kun betale dine publishers for de salg m.m., som de bringer ind. Det er en yderst smart løsning for dig som virksomhed.
Denne marketingmodel gør omkostningerne nemme at administrere. Du skal først betale, når der er blevet skabt en eller anden form for resultat.
3. Lav risiko
For alle virksomheder kan det være svært at gå i gang med markedsføring, der har en høj risiko. Jo højere risiko, jo større sandsynlighed er der for, at din virksomhed lider et tab. Og det er naturligvis aldrig en fordel.
Med affiliate marketing er der en meget lille risiko for at tabe penge. Betalinger sker nemlig kun, når der er en faktisk konvertering. Det er perfekt for virksomheder, der har et mere stramt budget.
4. Målrettet trafik
Da de valgte publishers er håndplukket af dig eller et affiliate marketing bureau, er det muligt at sikre, at den trafik, der kommer til din hjemmeside, er personer, der finder dit produkt eller din ydelse nyttig.
Dette skyldes, at dine publishers har din målgruppe som følgere, besøgende eller fans. Det gør det nemmere for dig at skaffe nye kunder. Desuden resonerer de pågældende publishers højst sandsynligt med dit brand, hvorfor deres følgere eller besøgende også vil finde dit brand interessant. Trafikken til din hjemmeside vil derfor i bund og grund blive langt mere målrettet.
5. Høj ROI
Affiliate marketing er lig med en høj ROI sammenlignet med mange andre markedsføringsmetoder. Dette er på grund af, at din virksomheds produkter eller ydelser bliver promoveret direkte til din målgruppe via dine publishers.
Da dine publishers godt kan lide dine produkter eller ydelser, vil det virke troværdigt for deres følgere og besøgende. Disse følgere og besøgende kan ende med at blive dine kunder.
I sidste ende vil det sige, at du opnår en mere direkte markedsføringsmetode, der nemmere fører til et nyt salg. Dermed opnås der en højere ROI, da din indsats i forbindelse med markedsføringen af dine produkter og ydelser ikke er særlig stor.
6. Øget synlighed og brandkendskab
Sidst men ikke mindst vil dit brand blive langt mere synligt på nettet. Det vil forårsage, at mange flere potentielle kunder bliver bekendt med dine produkter eller ydelser. På den måde vil du få mere trafik og flere nye kunder.
Det skaber et øget kendskab til din virksomhed, da den bliver mere synlig. Og det er helt klart en fordel, da det vil gøre din virksomhed mere troværdighed.